Verslag stoel onder de loep

Jeroen Schreuder

In het derde blok gaan we beginnen met het maken van een stoel in tweetallen.

De afgelopen tijd hebben we veel les gehad over de eisen van de stoel en hoe we deze in praktijk gaan brengen. De belangrijkste eis is dat de stoel doormiddel van een pen en gat verbinding de stoel in elkaar zit.

 

Over de constructieve waarde van deze verbinding hebben we al heel wat theorie les gehad. Maar echt gezien hoe sterk deze verbinding kan zijn, daar hadden we nog geen idee van. Zeker met de gebruiks-eisen die er aan een stoel zitten, want er wordt natuurlijk ook veel bewogen op een stoel.

 

Vanuit dit oogpunt hebben wij de opdracht gekregen van school om een stoel te kopen met een pen en gat verbinding. Deze stoel moeten we dan vervolgens slopen doormiddel van gewichten te bevestigen. Dit voelt misschien wat krom. Maar met het oog op blok drie, misschien wel een logische opdracht.

 

De onderzoeksresultaten hebben we opgeschreven om ze zo in dit verslag te verwerken.

 

 

Plan van aanpak

  • Stoel kopen.
  • Belangrijkste afmetingen noteren.
  • Foto’s maken van BAZ, ZAZ, VAZ, OAZ
  • Weegschaal regelen.
  • Stoel in werkbank fixeren.
  • Gewichten regelen (in ons geval 1 t/m 5kg lijmklemmen)
  • Eén kant voorstijl afzagen. (zijde wordt getest zonder sport)
  • Eén kant voorregels afzagen (zijde wordt getest mét sport)
  • Beide kanten afzonderlijk belasten met gewichten tot de verbinding het begeeft.
  • Gewichten nawegen d.m.v. weegschaal (voor nauwkeurigheid)
  • Verslag maken.

*Het originele plan was om het gewicht te meten door middel van een unster. Dit meetinstrument          was helaas niet beschikbaar dus hebben we besloten om het gewicht achteraf nauwkeurig te wegen doormiddel van een weegschaal.

Omschrijving van de stoel

Omschrijving

De stoel hebben we in een kringloopwinkel gekocht en kostte 10 euro.

De stoel voelde best robuust aan en zo ziet de stoel er ook uit. Vier stevige regels, twee tussensporten (dat wordt dus twee keer testen) en tussen de achter-stijlen wel 5 regels (1 daarvan al geteld) , waarvan drie er dienst doen als rugleuning en 1 als nog een extra versteviging. Wat ons opviel was dat door elke pen een deuvel geslagen was. Zelf vonden we dit niet erg mooi. Maar het zou kunnen dat dit qua constructieve-waarde een toevoeging is.

 De staat van de stoel

Door op de stoel te gaan zitten en naar achter te leunen kan je het beste de staat van de stoel testen. Mits deze natuurlijk niet al half uit elkaar valt. Wij hadden genoeg vertrouwen in onze stoel en 1 van ons nam plaats. Het vertrouwen bleek gegrond, want de stoel gaf niks mee. Verder zat het stoeltje prima, afgezien van wat los riet bij de zitting. Geen gewiebel en de verbindingen zaten strak in elkaar.

 De Houtsoort

Op het eerste gezicht konden we niet meteen zien van welk hout deze stoel gemaakt is. De stoel is namelijk helemaal donker gebeitst. Pas bij het weg zagen van de voorregel konden we het niet bewerkte hout zien. Meteen konden we zien dat de stoel van eikenhout gemaakt is.

 De geschiedenis van de stoel

Om achter de geschiedenis van onze stoel te komen werd ons aangeraden om het boek “Meubelen, een wereldgeschiedenis” van Judith Muller. Na dit boek gevonden te hebben en letterlijk elke bladzijde bekeken te hebben hadden we twee afbeeldingen gevonden die enigszins vergelijkbaar waren. Toch waren we nog niet helemaal tevreden. Gelukkig konden we ons herinneren dat een van onze leraren het een Hollandse stoel genoemd.

Na wat ge-google vonden we de knopstoel. Hier de omschrijving van een knopstoel volgens Wikipedia.

“Een knopstoel is een stoel waarvan de rug-stijlen zijn voorzien van gedraaide knoppen. Deze knoppen konden gebruikt worden om bijvoorbeeld een jas aan op te hangen, maar ze waren ook decoratief.

Bij modellen zoals de Brabantse knopstoel liepen de rug-stijlen door in de achterpoten en had de stoel een gevlochten zitting. Deze stijlen werden ook wel lange stapels genoemd.

Men had niet alleen Brabantse knopstoelen, maar ook Drentse, Oudhollandse enzovoorts. Ook tegenwoordig worden ze nog wel gemaakt vanwege het handwerk, de vorm en de hang naar traditie en nostalgie.”

Onze stoel mocht dan wel geen knoppen hebben aan de uiteinde van de achter-stijlen.

Toch kwamen de vorm, constructie en stijl erg veel overeen met de knopstoel.

Wij denken dat het een vereenvoudigde versie en waarschijnlijk later versie is van de Brabantse knopstoel. Dit vanwege de doorlopende achter-stijlen.

Knopstoel

Onze stoel

[kc_column_text# _id="753141" css_custom="{`kc-css`:{}}"]

De sterkteproef

De sterktepref is natuurlijk waar het allemaal om draait. Volgens het projectboekje zouden de stappen als volgt moeten zijn. Bij een stoel met tussen-sporten is het de bedoeling dat een zijde van de stoel wordt getest, terwijl de tussen-sport is weggezaagd. Hierbij wordt dan alleen de enkele pen getest, namelijk die in de achter-stijl zit opgesloten. Vervolgens wordt ook de andere zijde getest, maar dan terwijl de voorpoot nog rust op de regel én op de tussensport.

De test wordt volgens het boekje gedaan, door ten eerste de zitting te verwijderen en vervolgens een enkele voorpoot. Hiermee zorg je ervoor dat de regel los getest kan worden van de tussen-sport. Vervolgens zaag je dan bijna de gehele regel weg, om er daarna weer een verlengstuk aan te schroeven. Dit laatste leek ons een beetje dubbel, aangezien je dan in feite de regel terugplaatst.

Het gewicht zouden we volgens de instructie moeten bepalen doormiddel van een emmer water. Wij hadden echter al gezien bij klasgenoten dat dit ook kan met lijmklemmen, Dit leek ons een beter idee, anders zouden we waarschijnlijk moeten dweilen…

Na de stoel met de achter-stijlen in de werkbank geklemd te hebben konden we er steeds een lijmtang bijhangen totdat de pen het zou begeven.

Bij de test van de zijde met alleen de regel, brak de verbinding na 25 kilo al af. Niet heel indrukwekkend denken wij.

Bij de test van de zijde met de regel en de tussen-sport, brak de verbinding echter pas na 98,6 kilo af. Dat vonden wij wel erg indrukwekkend. We bleven maar meer lijmtangen halen en konden ze op een gegeven moment bijna niet meer kwijt. Bij zo’n gewicht zouden we er dus in theorie individueel aan kunnen hangen, bijna niet voor te stellen.

Voor de opdracht is het de bedoeling om de gewichten van kilo’s naar Newton om te zetten. De berekening hiervan is ons niet compleet duidelijk maar doormiddel van een site, konden we de kilo’s omzetten naar Newton. We hopen dat dit de juiste uitkomst geeft.

Kilogram                Newton
25                            245,17
98,6 970,87

Wat ons opviel bij het uiteindelijk breken van de verbindingen, was dat dit gebeurde doordat de pen het in het midden begaf. Op de plaats van de deuvel. Je zou dus kunnen zeggen dat de deuvel de verbinding juist verzwakt. Dit terwijl je zou denken dat juist het tegenovergestelde waar zou zijn.

[/kc_column_text#]

[kc_column_text# _id="492769"]

Evaluatie

Hoewel we een beetje opzagen tegen de proef is eigenlijk alles vrij soepel verlopen.

We hebben het misschien wel uitgesteld tot het laatste moment. Maar de communicatie is erg soepel verlopen, ook over hoe we de opdracht zouden uitvoeren waren we het snel eens. Verder hebben we de verschillende onderdelen goed kunnen verdelen en zijn de uitslagen van de test vrij duidelijk. Zo kan er dus een goede conclusie worden geschreven.

Conclusie

De conclusie van dit onderzoek is dat we een vrij sterke stoel hebben gekocht. Dit komt met name door de tussen-sporten. Een tussen-sport voegt toch veel draagkracht toe. Niet zo zeer denken wij omdat deze sterker zijn dan de regel zelf. Maar omdat doormiddel van de “samenwerking” van de regel en de tussen-sport de draagkracht bijna verviervoudigd wordt. Best indrukwekkend vonden wij. Zeker iets om over na te denken bij het maken van onze eigen stoel in blok 3.

 

Verder vonden we de opdracht eigenlijk best leuk en interessant. We hebben goed samengewerkt zonder discussie. Bovendien is het goed om in de praktijk te zien hoe sterk bepaalde verbindingen zijn en wat de toegevoegde waarde kan zijn van bepaalde extra constructieve onderdelen.

Al met al een geslaagd onderzoek.

 

 

[/kc_column_text#]